top of page
4.jpg

Our
story

Het begon allemaal in 2011. Maaike de Reuver studeerde aan de VU en Charlotte van Leeuwen aan de UvA. Tijdens de lunch spraken zij geregeld met elkaar af in de kantines van hun Universiteiten. Kort samengevat kwamen hun ervaringen hierop neer: Een ongezond aanbod, weinig keuze en geen fijne plek om te verblijven. Dit moest toch beter kunnen?

En zo begint het verhaal van We Canteen...

Founders Maaike & Charlotte

charlotte_maaike.jpg
singapore.jpg

Greetings
from Singapore

We are
Inspired

De studie bracht Maaike naar Singapore en Charlotte naar Leuven. In Singapore ontdekte Maaike de foodcourts. Hier zag zij meerdere stalletjes met elk hun eigen specialiteit, maar wel allemaal bij elkaar, zodat iedereen zelf kan kiezen wat hij wil. In Leuven viel Charlotte vooral op dat de mensen daar echt genoten van het eten en er de tijd voor nam. De gesprekken gingen helemaal niet over de studie, maar over van alles en nog wat. 

Terug in Amsterdam en beiden vol enthousiasme deelden zij hun ervaringen met elkaar. Wat zij vooral vonden was dat zij hier iets mee moesten doen. Brutaal benaderden zij de Facility Manager van de UvA en legden hem hun ideeën voor...

Wat volgde was een businessplan, een proefweek op de UvA, media aandacht, een Misset Catering Award en tenslotte de samenwerking met D&B.

All
Grown Up

Met creativiteit, enthousiasme en bravoure kom je een heel eind, maar om een dagelijkse strakke organisatie te runnen in een uitdagende arbeidsmarkt is meer nodig. Vandaag telt We Canteen 25 foodcourts en is met vallen en opstaan door haar pubertijd.

 

De grootste uitdaging bleek het vinden, inplannen en aansturen van de lokale food ondernemers. Elke dag een andere specialiteit per locatie is leuk, maar je kunt je voorstellen wat een enorme logistieke uitdaging dit is gebleken. Inmiddels staat er een strak proces waarin de verwachtingen van en naar onze 'local hero's' duidelijk zijn uitgewerkt en inspiratie en plezier de boventoon voeren.

Als bedrijfscateraar (want hoe sexy wij onszelf ook vinden zijn wij dit uiteindelijk gewoon wel) bestaat de basis uit het bereiden van goed en lekker eten dat wij aanbieden tegen een concurrerende prijs. 

Hier komt toch wel de kracht van onderdeel zijn van een grotere organisatie om de hoek kijken. Met een volwassen finance, inkoop en compliance afdeling, heeft D&B The Facility Group goed kunnen helpen met het aanbrengen van structuur. 

We Canteen is dan ook volledig ISO en HACCP gecertificeerd, heeft goede inkoop contracten en een gestroomlijnde, transparante financiële constructie. Kortom: We Canteen is met recht volwassen te noemen, maar behoud het enthousiasme van een ambitieuze start-up.

We-Canteen----Nina-Slagmolen-11-maart-2022_-35.jpg
We-Canteen----Nina-Slagmolen-11-maart-2022_-50.jpg

We Love
Good Food

We kunnen hier roepen dat onze gerechten het lekkerst zijn, maar waarom zou u dat geloven? 

Het bewijs zit verweven in onze werkwijze. Zo zal We Canteen nooit werken met een centrale bereidingskeuken. Elk foodcourt heeft een eigen chef die alles volledig vers bereid op de locatie. De chef doet zijn eigen inkopen, stelt zijn eigen menu samen en heeft volledig de vrije hand om te ondernemen.

Alle chefs vinden elkaar tijdens inspiratie sessies en in een groeps-app. Hier overtreffen zij elkaar met nieuwe ideeën en foto's van hun creaties. Deze gezonde competitieve drang haalt het beste in hen naar boven. En dat proef je!

We-Canteen---Samsung---Nina-Slagmolen-16-maart-2022_-69.jpg
gowest_26.jpg
local1.jpg

Meet the
Locals

Wat blijft en wat ons onderscheidt zijn toch echt onze Local Hero's. Bevlogen ondernemers met een mooi verhaal en nog mooiere gerechten. Onze foodscout Aeyessa is dagelijks op pad om deze helden te vinden 'in het wild'. Op food festivals, in de binnensteden en uiteraard via tevreden klanten die haar tippen. 

Zij selecteert de ondernemers op onderscheidende specialiteiten, hun verhaal, presentatie en uiteraard of zij voldoen aan alle hygiënische normen. Het gaat dus niet alleen om lekker koken, er moet écht een feestje worden gemaakt en de gerechten moeten van uitstekende kwaliteit zijn. Hun bevlogenheid werkt niet alleen positief op stemming van de gasten, maar inspireert ook onze We Canteen chefs en restaurantmedewerkers. 

Aeyessa

We Are
Sustainable 

Duurzaam ondernemen zit zó dicht in ons DNA verweven, dat wij het als vanzelfsprekend beschouwen. Misschien is dat wel de reden dat wij er niet zo vaak over van de daken schreeuwen. 

Duurzaamheid komt terug in onze kooktechnieken, die zijn gericht op het minimaliseren van verspilling. Maar ook in onze inkoop, waarbij wordt gekeken naar de 'foodmiles', CO2 footprint, de kwaliteit van leven voor dier en een eerlijke prijs voor de producent. 

Lees hier verder over al onze duurzame initiatieven...

We-Canteen----Nina-Slagmolen-11-maart-2022_-28.jpg

Adding
Value

In grote lijnen werken wij voor twee typen opdrachtgevers; vastgoed en corporates. In het ontwerp, opzet en doelstelling van onze restaurants valt hier een nuanceverschil op te merken.

Zo zien wij dat de vraag bij de corporate met name gericht is op het bieden van variatie en gezonde keuzes. De gezondheid van haar medewerker staat hier voorop om zo ziekteverzuim terug te dringen. Tegelijkertijd wordt met een breed aanbod de aantrekkelijkheid als werkgever verhoogd.

Bij de vastgoedeigenaar ligt er een belang bij een fantastisch foodcourt dat resulteert in tevreden huurders die nergens anders meer willen huren. Deze tevreden huurders zijn natuurlijk weer de corporates zoals hierboven beschreven en daarom liggen de belangen ook in elkaars verlengde. Hoe dan ook: We Canteen heeft baat bij vrolijke gezichten. Van wie die ook mogen zijn!

We-Canteen---Go-West---Nina-Slagmolen22-februari-2022_-37.jpg
We-Canteen---Samsung---Nina-Slagmolen-16-maart-2022_-14.jpg
achtergrond_facts.jpg

Facts & Figures

2011

Ontstaan 
van het
concept

24

Foodcourts
 

95

Medewerkers
 

65

Local Hero
Partners

 

merijn.jpeg

Bedrijfshoreca heeft de afgelopen jaren een enorme transformatie ondergaan. Wat voorheen voornamelijk functioneel en betaalbaar moest zijn, heeft plaatsgemaakt voor kernwaarden zoals verbinding, inspiratie, verrassing, duurzaamheid en hoogwaardige kwaliteit, die nu onlosmakelijk verbonden zijn met moderne bedrijfshoreca. Het is onze bevoorrechte taak om deze waarden dagelijks tot uiting te laten komen op onze locaties.

Director F&B

Merijn de Launay

Signature

Foodcourts

havengebouw_-7.jpg

 

Havengebouw

button.jpg

 

TomTom

button2.jpg

 

Go West

button.jpg

Quarter Avenue

button2.jpg

Fremantle

button.jpg

Samsung

bottom of page