Het Greta Thunberg-effect in food

We Canteen oprichtster Maaike de Reuver over hoe belangrijk maar lastig het is om duurzame keuzes te maken.



Klimaatactiviste Greta Thunberg is een van de meest populaire sprekers ter wereld. Tegelijkertijd zijn er – in haar ogen – weinig mensen die écht naar haar luisteren. Terwijl Food Inspirations hoofdredacteur Maaike de Reuver de documentaire I am Greta keek besefte ze dat dit Greta Thunberg-effect ook in de foodbranche bestaat.


Onlangs bekeek ik de documentaire 'I am Greta', over de wil en de weg van klimaatactiviste Greta Thunberg. Eerlijk gezegd werd ik er een beetje sip van. Haar boodschap is sterk, haar acties nog krachtiger. Maar het effect is nihil.

Ze begon in 2018 met een sitdown-actie voor het parlementsgebouw in Stockholm. Daarmee wilde ze aandacht vragen voor de groeiende klimaatcrisis. En niet zonder resultaat. Inmiddels wordt ze uitgenodigd om bij de grootste (klimaat)conferenties ter wereld haar verhaal te doen. En dat doet ze. Met volle overtuiging. Als 16-jarige stak ze in 2019 zelfs met een zeilboot de Atlantische Oceaan over – vliegen vond ze te belastend voor het klimaat – om na een bootreis van twee weken te spreken op de VN-klimaattop in New York. Ze sprak daar, met tranen in haar ogen van emotie:


“Dit is fout, ik zou hier niet moeten zijn. Ik zou op school moeten zitten. Maar jullie, wereldleiders, kijken naar ons, jonge mensen, voor hoop. En het enige wat jullie doen is praten over geld en eeuwige economische groei. Hoe durven jullie?”


De reactie van de wereldleiders? Ze juichten, ze klapten, ze gingen zelfs staan. Wat een krachtige woorden van zo’n jong meisje! Maar toen het jonge meisje weer op de zeilboot terug naar huis zat spraken de groten der wereld verder, over geld en economische groei.


Dit Zweedse meisje geeft haar jonge levensjaren om klimaatverandering tegen te gaan. Ze spijbelt van school om wereldleiders ervan te overtuigen dat ze andere, duurzamere keuzes moeten maken. Maar tegelijkertijd maken die leiders niet de keuzes waar Greta op aanstuurt.


Al kijkend naar de documentaire dacht ik terug aan de begintijd van We Canteen, het cateringbedrijf dat ik in 2011 samen met mijn compagnon startte, waarbij we lokale ondernemers uitnodigden om in een foodcourt-setting het aanbod te verzorgen in bedrijfsrestaurants. Destijds bestonden zelfs de Foodhallen nog niet. Dus we hadden wat uit te leggen als we ons idee pitchten. Gelukkig werden we – net als Greta – ook telkens met open armen ontvangen om ons verhaal te vertellen. Want een divers en lokaal aanbod, dat was toen al de toekomst! Dus wilde iedere facilitair manager met ons praten en werden we uitgenodigd op zowat ieder foodcongres wat er maar bestaat. Op de Horecava kregen we zelfs de hele week een gratis stand – iets waar menig foodbedrijf alleen maar van kan dromen. Aan aandacht dus geen gebrek. Aan opdrachten wel. Want hoe vaak we ons verhaal ook vertelden, telkens besloten onze toehoorders dat ze toch liever bleven bij de vertrouwde cateraar waar ze al jaren mee werkten. Bij een partij die minder vooruitstrevend, maar wel goedkoper was.


Ook meer recent beleefde ik zo’n Greta Thunberg-momentje in food: ik was op een congres waar gesproken werd over voedselverspilling. Of beter gezegd: over hoe we food waste kunnen beperken of voorkomen. De meest briljante ideeën werden gepresenteerd door de meest toonaangevende sprekers op het gebied van voedselverspilling. Dat gaf hoop! Maar die hoop werd mij al snel ontnomen toen we na het inhoudelijke programma met elkaar aan tafel gingen. Volle schalen lekkers werden geserveerd. Maar wat er gebeurde met alle leftovers? Die verdwenen zonder blikken of blozen in de afvalbak.


Ja, het Greta Thunberg-effect bestaat ook in onze branche.

We vinden duurzaamheid echt wel belangrijk, maar kiezen als puntje bij paaltje komt toch vaak voor de bekende weg. We gaan maar al te vaak voor zekerheid en veiligheid.


Maar gelukkig niet altijd! Want ik weet nog goed dat ik voor de zoveelste keer een pitch hield over We Canteen bij de zoveelste potentiële opdrachtgever. Op het hoofdkantoor van TomTom was het dit keer, met destijds twee kantoren in Amsterdam en een in Eindhoven. De reactie van TomTom? Ze vonden het geweldig! En: ze vroegen of we een maand later konden beginnen! Tot op de dag van vandaag verzorgt We Canteen in samenwerking met lokale ondernemers het cateringaanbod in de restaurants van TomTom.


Ze zijn er dus wel: partijen die ja zeggen en ja doen. Mijn wens: dat we vanaf vandaag allemaal een beetje meer TomTom zijn. Dan komt het met de aanpak van het klimaatprobleem naar aanleiding van de speeches van Greta misschien ooit ook nog goed…