';
0
dagen geleden geplaatst
0
x gelezen

Kantooromgeving leidt tot overgewicht

Werkgevers kunnen de vitaliteit en het wellbeing van hun personeelsbestand beïnvloeden via de werkomgeving. Actievere werkplekken leiden tot minder zittend gedrag, akoestische en klimatologische maatregelen reduceren stress. En een vers en gevarieerd assortiment eten en drinken leidt tot een gezonder eetpatroon. Toch kwalificeren veel kantoren zich als ‘obesogene’ omgevingen. Hoe kunnen we medewerkers gezondere keuzes helpen maken?

Overgewicht door obesogene omgeving

Het wordt steeds gemakkelijker om te kiezen voor overmatige consumptie van calorierijk voedsel. We leven steeds vaker in een omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Onderzoekers noemen dit een obesogene omgeving en ook kantoren voldoen vaak aan deze kwalificatie. De combinatie van grote beschikbaarheid van calorierijke voeding en weinig noodzaak tot beweging zorgt ervoor dat kantoormedewerkers veelal meer energie innemen dan gebruiken en daar kom je van aan. Voor een belangrijk deel draagt onze omgeving dus bij aan de overgewichtepidemie.

Gezond? Hoezo?

Gefrituurde snacks gedurende alle dagen van de week. Smoothies die gelden als ‘gezonde keuze’, maar in de praktijk uit plastic zakken komen, lang houdbaar zijn en slechts een fractie groenten of fruit bevatten. Poeder mengen met warm water en dat als ‘soep’ presenteren. We zien het nog elke dag gebeuren in het gemiddelde bedrijfsrestaurant of in de universiteitskantine. Impuls-producten, zoals chocolade repen, snoep, frisdrank, ijsjes en andersoortige suikerproducten zijn vaak in grote getalen beschikbaar bij de kassa’s.

Chocolade op kantoor

Een ongezond eetpatroon

Hoewel organisaties zich steeds vaker bewust zijn van het belang van gezonde voeding, worden er te weinig maatregelen genomen. Wellicht beschouwen werkgevers een gezond eetpatroon als een individuele aangelegenheid. Maar er zijn diverse omgevingsfactoren die ervoor zorgen dat het eten van calorierijke voeding in kantoren voor de hand liggend is.

Grotere beschikbaarheid van voedsel

In veel kantoren is er op meer plaatsen voedsel beschikbaar. Openingstijden van bedrijfsrestaurants worden verder verruimd. Steeds vaker krijgen grote kantoren een coffee bar. Snoepautomaten, cup-a-soup machines en vending-machines zijn vaker onderdeel van de diverse pantry’s in het gebouw en er wordt geëxperimenteerd met onbemande kiosken die 24 uur per dag toegankelijk zijn.

Marketing

Cateraars raken bedreven in het inzetten van marketing om consumenten te verleiden grotere hoeveelheden en meer producten te kopen. Er wordt ruimschoots gebruik gemaakt van combi-deals en marketingteksten.

Prijs

Er worden betere marges gemaakt op ongezonde voeding. Bovendien kiezen consumenten eerder een product waarvan zij het meeste profiteren, ook al waren ze niet van plan de aanbieding te kopen. En jawel, gezonde voeding is vooralsnog duurder.

Er is winst te behalen

Een gezond en gevarieerd etenspatroon heeft veel bewezen voordelen. Minder kans op chronische ziektes, een beter emotioneel welzijn, een gezond gewicht, betere concentratie, goede nachtrust en uit recent onderzoek blijkt dat mensen die veel groenten, fruit, noten en vis eten, weleens dementie buiten de deur blijken te houden. Hersenen van iemand met een gezond voedingspatroon zijn circa zes maanden jonger dan die van mensen met een ongezonde eetwijze. Er is dus veel te winnen binnen organisaties wanneer men het eetgedrag van werknemers op kantoor positief zou beïnvloeden. En als werknemers langer gezond blijven, kan de directe correlatie tussen een verouderende workforce en chronische ziektes mogelijk doorbroken worden. Een ongezond eetpatroon is één van de belangrijkste veroorzakers van chronische ziektes.

Gezond voedsel in We Canteen bedrijfsrestaurants

Teveel keuzes

Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 200 voedselkeuzes per dag maken. Keuzegedrag vindt plaats via 2 cognitieve processen: het reflectieve en het impulsieve systeem. Het reflectieve systeem is rationeel en bewust. Bij het aansturen van gedrag door het reflectieve systeem, gaat een overweging vooraf aan de keuze. Hierdoor kunnen onmiddellijk impulsen worden bijgesteld. Het impulsieve systeem is snel, automatisch en onbewust. Gedrag gestuurd door het impulsieve systeem wordt direct aangestuurd door prikkels uit de omgeving. Mensen hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen die zij dagelijks moeten nemen via het intensieve reflectieve systeem te laten verlopen. Voedselkeuzes zijn vaak een kwestie van gewoontegedrag. En gewoontegedrag komt vooral tot stand via het impulsieve systeem. Daardoor is voedselkeuze gedrag ontvankelijk voor prikkels uit de omgeving.

Nudging

Je kunt bedrijfskantines dusdanig inrichten dat werknemers gestimuleerd worden om gezonder te gaan eten. Zo concludeert ook VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema na een uitgebreid onderzoek. Zij toonde aan dat een combinatie van nudging en marketing ervoor kan zorgen dat mensen meer gezondere producten pakken, gezondere keuzes maken. Gezondere producten werden vooraan gepositioneerd op een in het oog springende positie en in grotere hoeveelheid en diversiteit beschikbaar gemaakt. Promotie vindt enkel plaats op gezonde producten en combi-deals. Tevens werd de vierde P, prijs, gebruikt om de gezonde keuze te bevorderen. Niet enkel werd aangetoond dat nudging en social marketing effectief zijn in het promoten van de gezondere keuze, maar ook dat hiermee een langere termijn effect behaald wordt. Medewerkers gaan op termijn niet op zoek naar de minder gezonde variant.

Dus

Een bedrijfscultuur met werknemers die een gezond en gevarieerd eetpatroon hebben, is van grote waarde voor organisaties. Toch blijkt dat organisaties slechts mondjesmaat actief zijn met gezondheidsprogramma’s op de werkplek. Zeker wanneer het op eten en drinken aankomt. Ook cateraars stappen maar langzaam in op gezondheidsinitiatieven. Dat het zo langzaam gaat, is deels te verklaren doordat cateraars van oudsher met name gericht waren op het bieden van een assortiment dat betaalbaar was. Prijs is nog altijd een belangrijk criterium bij het kiezen voor een cateraar. Tegen dat licht hebben cateraars hun organisatie veelal inkoop- en procesgericht ingericht. Daarbij is men name gericht op inkoopvolume en een efficiënte bedrijfsvoering en gaat het veel minder over goed, gezond en duurzaam eten en drinken.

Nudging Gezond voedsel - We Canteen

Over We Canteen

We Canteen is ontstaan uit frustratie over eten in bedrijfs- en universiteitskantines dat niet gezond, noch lekker of leuk was. In de restaurants van We Canteen wordt het dagelijks wisselende assortiment van salades, soepen, sappen en belegde broodjes altijd vers en op locatie geproduceerd. Het saladebuffet en de zelfbereide soepen zijn veelal 100% vegetarisch, vaak zelfs vegan. We Canteen kookt met de seizoenen mee en veel van haar ingrediënten en producten worden lokaal gesourced. Er vindt geen bereiding plaats in centrale bereidingskeuken. Dit assortiment wordt aangevuld met (veelal warme) wereldgerechten en specialiteiten van lokale food ondernemers die in het dagelijks leven een food truck, single dish restaurantje of cateringbedrijfje hebben. Op die manier brengt We Canteen het beste uit de stad naar de werkomgeving. Iedere dag zijn er andere lokale ondernemers die hun gerechten op locatie serveren. We Canteen is een kind van de Deeleconomie en onderwerpen en thema’s zoals ‘fair trade’, ‘ecologisch’, ‘circulair’, ‘lokaal’ en ‘inclusief’ zijn integraal onderdeel van de growth mindset. De footprint is jong, dus er is minder ‘af te leren’. Dat geeft We Canteen de mogelijkheid om vooruit te kijken.

Lees ook:
Ongezonde lunch highlight

Kantooromgeving leidt tot overgewicht

Werkgevers kunnen de vitaliteit en het wellbeing van hun personeelsbestand beïnvloeden via de werkomgeving. Actievere Naar artikel
Top 25 Grootste Cateraars van Nederland twitter

We Canteen debuteert in lijst Top 25 Grootste Cateraars van Nederland

We Canteen maakt voor het eerst haar entree op de ‘Top 25 grootste cateraars’-lijst die Naar artikel
VOCC-keurmerk We Canteen highlight

We Canteen neemt VOCC-keurmerk in ontvangst

Met ingang van 1 januari 2018 heeft Branchevereniging VOCCateraars haar eigen VOCC-Keurmerk geïntroduceerd. En gedurende Naar artikel
handje

Suggestie van de Chef Jou!

Welke ondernemer en zijn specialiteit moeten wij echt eens proberen?
Stuur ons jouw suggestie en wie weet wordt jouw lievelings Taco, Shake of
Salad opgenomen in een WE CANTEEN food court!

ib3 image
Lees onze tabloid online

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

ib3 image
Bestel onze tabloid per post

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google +
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in

Volg ons op: