';
0
dagen geleden geplaatst
0
x gelezen

Op trendtour naar Parijs: op zoek naar energie

Eens in de zoveel tijd spreek ik Droes. Droes noemt zichzelf een FoodPioneer. En als één van de oprichters van de succesvolle La Place formule doet hem dat recht. Tegenwoordig is Droes inspirator en raadsman voor diverse partijen in de foodservice. Droes vertelde mij toen ik hem laatst sprak dat hij enkel met een opdrachtgever werkt wanneer hij vindt dat datgene waar deze opdrachtgever mee bezig is zinvol is, er toe doet en als Droes er zelf energie van krijgt om met deze partij te werken.

Twee dagen nadat ik Droes had gesproken maakte ik mij klaar voor de DeliXL trendtour naar Parijs. Samen met 20 andere horecaondernemers was WE CANTEEN uitgenodigd om op zoek te gaan naar de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken in de stad van de liefde. Onderweg in de bus naar Parijs dacht ik opnieuw aan de woorden van Droes. Ik realiseerde mij dat wat geldt voor Droes ook opgaat voor het succes van een foodconcept. Een concept heeft enkel bestaansrecht als het zinvol is, er toe doet en als mensen er energie van krijgen. Ik was benieuwd of de concepten die we in Parijs gingen bezoeken hier aan zouden voldoen.

blog

Onze eerste stop in Parijs was Brasserie La Coupole. Naar eigen zeggen de meest beroemde brasserie van Parijs, gespecialiseerd in oesters en zeevruchten. De oprichters wilden al in 1927 het grootste restaurant van Parijs bouwen, en dat is ze gelukt. La Coupole is tot op de dag van vandaag een van de grootste restaurants van Europa. Het restaurant staat bekend als de Art-Deco parel van Montparnasse. Begrijpelijk, want hier eet je in een decor van prachtig beschilderde pilaren en mozaïeken en onder een overweldigde koepel van glas-in-lood. Eenmaal aan tafel werden wij door de obers – keurig gekleed in pak met gilet en strik, zoals het hoort! – voorzien van de meest overweldigende schalen met fruits de mer. Nooit eerder heb ik heerlijkere kreeften, mosselen, garnalen, oesters en andere zeevruchten gegeten. La Coupole laat zien dat kwaliteit niet hoeft te lijden onder kwantiteit. De chefs serveren hier namelijk dagelijks meer dan 2.000 oesters. En het enorme restaurant dat geopend is van 8 uur ’s ochtends tot 11 uur ‘s avond serveert dagelijks gemiddeld 1.250 couverts. Een snelle rekensom leerde ons dat daarmee een omzet van zo’n ton per dag wordt gedraaid. Een-ton-per-dag! Euro! Omzet!

Maakt dat La Coupole een restaurant dat zinvol is, er toe doet en waar mensen energie van krijgen? En dus een succesvolle foodformule? Als ik La Coupole moet vergelijken met een restaurant in Nederland dan kom ik op een mix tussen Café Panache met haar schalen fruits de mer en Café-Restaurant Dauphine, vanwege haar grootsheid en bekendheid. La Coupole streeft beide concepten echter ruimschoots voorbij qua entourage, decor en bijzonderheid. En het is een plek waar mensen graag komen, altijd al. Grootheden als Joséphine Baker, Henri Miller, Salvador Dali, Marlon Brando en Pablo Picasso deden het restaurant aan en de lijst van VIP’s groeit nog altijd, en wordt netjes bijgehouden op de website. Dus ja, La Coupole doet er toe! En ik kreeg zelf absoluut energie van het heerlijke eten en de unieke sfeer en entourage. Dus ja, La Coupole kan met vlag en wimpel door gaan voor een succesvolle foodformule. Dag één van de trendtour was geslaagd.

De volgende dag stapten we alweer vroeg de bus in op weg naar Sial Paris, dé internationale horeca vakbeurs. Tijdens de beurs presenteerden zo’n 6.000 exposanten hun producten aan de 150.000 bezoekers uit bijna 200 verschillende landen. Daarmee is de Sial de grootste foodvakbeurs van Europa. Zou bij Sial net als bij La Coupole kwantiteit samen gaan met kwaliteit?

Op de beurs proefden we bier met lycheesmaak, vis uit blik, bijzondere mangosappen, de meest exotische Indiase kruiden en maakten kennis met gin tonic uit een tube en sprays met verschillende smaken om een gerecht mee op te maken. Het landen-gedeelte van de beurs was een soort WE CANTEEN. Niet lokale ondernemers, maar leveranciers van over de hele wereld boden hier hun producten aan. Boeiend om deze beurs te bezoeken en kennis te maken met de grote diversiteit aan smaken en producten. Echter, het hele idee van een vakbeurs blijft voor mij toch wel erg achterhaald en ouderwets. Ze lijken ook allemaal op elkaar. Feitelijk was deze Sial niets meer dan een opgeblazen versie van de Nederlandse HORECAVA, BBB of Gastvrij Rotterdam. Voor mij hebben dergelijke beurzen weinig kwaliteit. Ik kom er niet graag vanwege de massaliteit en het feit dat er zo veel mensen op zo’n stand staan waar de verveling vanaf druipt. Voor mij geeft het weinig energie, zo’n vakbeurs, en is het dus zeker geen succesvolle formule volgens de redenering van Droes. Wie wordt de eerste in Europa die een vakbeurs organiseert waar mensen wél energie van krijgen? Een beurs die anders is dan alle andere vakbeurzen in de wereld? Misschien kan ik binnenkort Droes eens vragen om samen over een succesvolle formule voor een horecavakbeurs na te denken…

Ook dag twee van de trendtour was geslaagd. Want al brengt zo’n trendtour je vaak niet wat je had verwacht, het brengt je altijd weer op nieuwe ideeën!

– Maaike de Reuver, Founder WE CANTEEN

Lees ook:
Top 25 Grootste Cateraars van Nederland twitter

We Canteen debuteert in lijst Top 25 Grootste Cateraars van Nederland

We Canteen maakt voor het eerst haar entree op de ‘Top 25 grootste cateraars’-lijst die Naar artikel
VOCC-keurmerk We Canteen highlight

We Canteen neemt VOCC-keurmerk in ontvangst

Met ingang van 1 januari 2018 heeft Branchevereniging VOCCateraars haar eigen VOCC-Keurmerk geïntroduceerd. En gedurende Naar artikel
Verhalen van een Food Scout - 6 Amsterdamse Pareltjes - We Canteen

Verhalen van een Food Scout: over 6 verborgen Amsterdamse pareltjes

Eens in de zoveel tijd schrijft Lisanne een korte column over hetgeen zij meemaakt als Naar artikel

Suggestie van de Chef Jou!

Welke ondernemer en zijn specialiteit moeten wij echt eens proberen?
Stuur ons jouw suggestie en wie weet wordt jouw lievelings Taco, Shake of
Salad opgenomen in een WE CANTEEN food court!

ib3 image
Lees onze tabloid online

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

ib3 image
Bestel onze tabloid per post

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google +
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in

Volg ons op: