';
0
dagen geleden geplaatst
0
x gelezen

Boterham(worst) op de fiets

Onlangs was ik bij een congres rondom het thema ‘blurring’, georganiseerd door Foodservice Network, een netwerkorganisatie voor de beslissers van toonaangevende bedrijven die actief zijn in de Nederlandse foodservice. De term blurring komt van het Engelse ‘to blur’, wat vertaald kan worden als ‘vervagen’. Het begrip wordt in de Nederlandse taal gebruikt voor branchevervaging. Voor de foodbranche betekent dat een vervaging van food en non-food en van retail en horeca. Blurring biedt voor de gast extra beleving én extra gemak.

Je ziet deze vervaging van branches onder andere in tankshops en bij speciaalzaken. In tankshops drink je tijdens een meeting met een collega een kop koffie bij Starbucks, haal je een broodje bij Deli2Go en neem je daarnaast een flesje ruitenvloeistof mee. Bij speciaalzaken haal je speciale gedroogde worstjes voor tijdens een borreltje met de buren, neem je gelijk een inspirerend kookboek mee én een kookschort als presentje voor iemand die jarig is. Ook in het buitenland wordt veel ‘geblurd’. Zo kun je in Jamie Oliver’s shop in Londen terecht voor brood, thee, wijn, kookboeken en keukengerei voor thuis, maar kun je er ook een kop koffie drinken, uitgebreid lunchen of dineren en er worden midden in de winkel zelfs kookworkshops georganiseerd. In 2018 gaat in Nederland Eataly van start, een concept afkomstig uit het Italiaanse Turijn waarbij horeca en retail feilloos in elkaar overlopen. Eataly is voor vele foodconcepten over de hele wereld een inspirerend voorbeeld van de toekomst van de wereld van eten en drinken, zo ook voor ons als WE CANTEEN. Want ook ons concept is een uitgesproken voorbeeld van blurring. Wij verkopen in onze bedrijfsfoodcourts traditionele cateringproducten zoals brood, melk, soep, sappen en salades, maar daarnaast verzorgen onze WE CANTEEN ondernemers een horeca aanbod van diverse warme gerechten én doen we aan retail door onder andere kookboeken van Brandt & Levie en flesjes olijfolie van Quelicious aan te bieden.

Het belang van ‘blurring’

Tijdens het congres van Foodservice Network presenteerde Jan Willem Grievink van Foodservice Instituut Nederland de uitkomsten van een onderzoek naar de vraag waarom blurring zo belangrijk is voor onze branche. Het FSIN onderzocht daarvoor waarom we überhaupt consumeren. Was dit een aantal jaar geleden nog vooral vanwege de routine, tegenwoordig is dat met name vanwege het gemak, en in nog hogere mate vanwege de beleving en de gezelligheid rondom het eten en drinken met anderen. Hierbij speelt blurring een belangrijke rol. Volgens de uitkomsten van het onderzoek consumeren we als Nederlanders steeds minder vaak thuis, steeds vaker onderweg en nog vaker op locatie. Deze tendens zal zich voortzetten tot (in ieder geval) 2025, zo blijkt uit het onderzoek. De toekomst van eten en drinken buitenshuis ziet er volgens het FSIN dus rooskleurig uit en er liggen vele mogelijkheden. Echter, we moeten er voorlopig rekening mee houden dat de Nederlandse consument vergeleken met andere Europese landen relatief weinig van zijn besteedbare budget besteedt aan eten en drinken. Slechts 11% van ons inkomen geven wij uit aan voedsel, terwijl dat in een land als Italië bijna 16% is.

Terwijl ik, vol inspiratie en met nieuwe ideeën, na het congres naar huis reed, zag ik naast mij een fenomeen dat voor mij exact beschreef wat wij gedurende deze twee dagen hadden gehoord; terwijl het fietsersstoplicht naast mij op rood sprong, stapte een Hollandse man van zijn fiets. Hij klikte zijn fietstassen open. Uit zijn ene fietstas pakte hij een zak met boterhammen, waar hij twee witte boterhammen uit haalde. Uit zijn andere fietstas pakte hij een pak gesneden boterhamworst, waar hij twee plakken boterhamworst uit haalde. De man belegde zijn boterhammen met de boterhamworst, klikte zijn fietstassen dicht en kon nog net een hap van zijn sandwich nemen voordat het stoplicht op groen sprong en hij weer door kon fietsen. Op en top gemak, een Hollandser voorbeeld van eten onderweg bestaat er bijna niet! Zaak voor ons als out-of-home aanbieders om de Nederlandse consument, waar deze meneer een iconisch voorbeeld van is, te verleiden om bij ónze zaken een sandwich te halen, nóg gemakkelijker, nóg lekkerder (en absoluut voedselveiliger!) dan deze Hollandse boterham-op-de-fiets met boterhamworst!

– Maaike de Reuver, Founder WE CANTEEN

Lees ook:
We Canteen Gondel header

We Canteen verhuist naar kantorencomplex Gondel in Amstelveen

Per begin september verhuist We Canteen naar multi-tenant kantorencomplex Gondel in Amstelveen. Daarmee verlaat zij Naar artikel
Ongezonde lunch highlight

Kantooromgeving leidt tot overgewicht

Werkgevers kunnen de vitaliteit en het wellbeing van hun personeelsbestand beïnvloeden via de werkomgeving. Actievere Naar artikel
Top 25 Grootste Cateraars van Nederland twitter

We Canteen debuteert in lijst Top 25 Grootste Cateraars van Nederland

We Canteen maakt voor het eerst haar entree op de ‘Top 25 grootste cateraars’-lijst die Naar artikel
handje

Suggestie van de Chef Jou!

Welke ondernemer en zijn specialiteit moeten wij echt eens proberen?
Stuur ons jouw suggestie en wie weet wordt jouw lievelings Taco, Shake of
Salad opgenomen in een WE CANTEEN food court!

ib3 image
Lees onze tabloid online

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

ib3 image
Bestel onze tabloid per post

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google +
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in

Volg ons op: