';
0
dagen geleden geplaatst
0
x gelezen

‘Hier heb ik tien jaar op gewacht’

Maandag en dinsdag heerlijke paella. Woensdag en donderdag street food-hapjes van Joeri Tandoeri, op vrijdag biologisch ijs van een lokale ijsboer en de weken daarna om de paar dagen weer een compleet ander aanbod van andere food-ondernemers. Steeds als aanvulling op het in Nederland gebruikelijke basisassortiment van brood, kaas, vleeswaren en melk. Bij TomTom is dit sinds medio 2015 realiteit in de bedrijfsrestaurants op de drie kantoorlocaties in Nederland (twee in Amsterdam en een in Eindhoven).

tomtom_content

TomTom
Marga Plukker is als Global Facility & Mobility Manager bij TomTom verantwoordelijk voor het beleid en de sourcing op gebied van facility management. Sinds deze zomer ervaart ze iedere werkdag hoe WE CANTEEN in de bedrijfsrestaurants van TomTom functioneert.

Integraal contract
In 2014 startte TomTom de zoektocht naar een integraal facilitair dienstverlener voor de drie Nederlandse kantoorlocaties, vertelt Plukker op een ochtend in het kantoor aan De Ruijterkade in Amsterdam. Tot dan toe had het bedrijf de facilitaire diensten ‘single service’ uitbesteed, maar het was de uitdrukkelijke wens om naar meer geïntegreerde dienstverlening over te stappen.

“We hadden zo’n 20 losse facilitaire contracten. Het managen van die contracten kostte gewoon te veel tijd, daar wilden we van af. ”

Na een selectieprocedure viel in januari 2015 de keuze op D&B en werd een integraal FM-contract gesloten voor de diensten security, receptie, cleaning, mailroom en catering. Begin april werd gestart met vier services, catering volgde een maand later.

tomtom_content2

Toegevoegde waarde
Plukker: “Net als Travel kan facility management toegevoegde waarde hebben voor de organisatie en de medewerkers. Basiszaken zoals een schoon kantoor en een schone werkplek moeten gewoon goed geregeld zijn, anders kun je je werk niet goed doen. Maar iemand zal hier niet willen werken omdat het zo schoon is. Maar je kunt andere dingen zo leuk maken, dat dat toch een bijzonder gevoel oplevert bij medewerkers waardoor ze extra arbeidsplezier hebben. Dat kan bijvoorbeeld ook voor catering gelden.”

De overgang naar de integrale dienstverlening betekende het afscheid van de zittende cateraar en de introductie van het cateringconcept WE CANTEEN. Het bedrijfsrestaurant werd gerestyled en het productenaanbod werd aangepast, met meer focus op ‘gezond’ (denk aan smoothies, sappen, gezondere koeken en dergelijke) en ‘vers’ (voorverpakte kaas en vleeswaren zijn vervangen door vers gesneden kaas en vleeswaren, soepen worden vers bereid enzovoort).

Meer variatie
Met WE CANTEEN is de variatie in het productenassortiment flink toegenomen, zegt Plukker. ‘Natuurlijk bieden we het basisassortiment aan met brood, kaas en melk, dat is vooral voor de Nederlanders. Maar we hebben hier een internationale werkcultuur. Onze buitenlandse collega’s zijn gewend om tussen de middag warm te eten. De wisselondernemers vullen dat heel goed in, met steeds weer andere gerechten. Je ziet ook dat de zelfstandige wisselondernemers zich optimaal inzetten. Ze moeten ook wel omdat ze een minimale omzet nodig hebben, ze werken immers voor eigen rekening. Dat straalt af op de gerechten en de manier waarop ze zich presenteren.’

Snel schakelen
Een ander voordeel is volgens Plukker dat de vaste ondernemer, die voor het basisassortiment zorgt, geen deel uitmaakt van een grote organisatie met allerlei regels en procedures. ‘Hij kan naar aanleiding van feedback bepaalde zaken direct oppakken en iets veranderen. Dat schakelt snel en is bijzonder prettig.’
Ze geeft een voorbeeld. ‘Neem de broodsalades. Vroeger zaten die in grote voorverpakte bakken. Op onze wens zijn we nu overgestapt op kleine bakken met een stukje plastic erover, dat soort dingen regel je nu snel samen. Of een ondernemer nu zelf de business runt of dat een medewerker dat doet, dat is toch een verschil.’

En de interne klant, hoe tevreden is die? Plukker lacht. ‘Het was soms even wennen, maar meerdere mensen hebben me laten weten dat ze heel tevreden zijn. In Eindhoven reageerde een collega met de woorden: ‘Hier heb ik tien jaar op gewacht’, en van een collega in Amsterdam ontving ik een mail met de tekst: ‘I love it’. Dat was erg leuk. Er klonk overigens geen luid applaus hoor, maar ja, dat moet je als FM ook niet verwachten.’

tomtom_content3

Nadelen?
Of er ook nadelen zijn? Plukker denkt even na, ze heeft ze nog niet ervaren. Of het moet zijn dat ze weleens merkt dat het om een relatief nieuw concept gaat, waardoor nog niet alles 100 procent is uitgedacht, iets waar ze overigens niet al te zwaar aan tilt.

Voor de nabije toekomst is het vooral van belang niet op de automatische piloot te gaan draaien, benadrukt Plukker. Veel wisseling en variatie, zowel in het basisassortiment als in de wisselondernemers, dat moet de kracht van het concept blijven, is haar overtuiging.
‘Daar moeten we heel scherp op zijn, je moet gasten blijven verrassen. Daar ligt de gezamenlijke uitdaging, voor ons als opdrachtgever, voor de ondernemers en voor D&B.’

Lees ook:
Maaike de Reuver - Food 100

Maaike de Reuver ontvangt felbegeerde Food100 onderscheiding

Maaike de Reuver, oprichter van We Canteen, is vandaag toegevoegd aan de lijst van 100 Naar artikel
Warung Wanto highlight

Global denken, lokaal handelen in de catering

Maaike de Reuver over management in de Catering. Het valt mij vaak op dat managers Naar artikel
Pop-up store WTC Amsterdam We Canteen

Pop it up

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker oppoppen: pop-ups! Ondernemersconcepten die voor een vaak kortere periode Naar artikel

Suggestie van de Chef Jou!

Welke ondernemer en zijn specialiteit moeten wij echt eens proberen?
Stuur ons jouw suggestie en wie weet wordt jouw lievelings Taco, Shake of
Salad opgenomen in een WE CANTEEN food court!

ib3 image
Lees onze tabloid online

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

ib3 image
Bestel onze tabloid per post

Heerlijk bladeren door één van de WE CANTEEN tabloid edities op uw laptop of tablet. Boordevol met smaakmakende verhalen van onze ondernemers.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google +
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in

Volg ons op: